CONGREGACIÓ a la plaça de l'església (1952)

Congregació a la Plaça de l’església (1952)

Imatge de la plaça de l’Església de l’any 1952 on el poble de la Nou festeja l’arribada de la imatge de la Verge Peregrina de Fàtima que durant mig segle va recórrer pobles i ciutats episcopals. Aquesta peregrinació s’inicià l’any 1945 poc després del final de la Segona Guerra Mundial.

Manifesten alguns dels testimonis de l’aconteixement que la Mare de Déu de Fàtima va arribar a la Nou procedent del Catllar a mans del senyor Josep Llagostera i que, per aquesta única visita, el fuster Javier Rafi va construir un tabernacle per dur en processó la imatge.

La processó va transcórrer pels carrers principals del poble i la portaven quatre dones: Maria Figueres, Mercè Gallofrè ( Cal Cecília) , Roser Duch Mercadé ( Cal Manyano), Brígida, Maria Bessona...

La plaça de l’església, abans coneguda com, La Plaza de la Nou, sovint esdevé escenari de celebracions o actes rellevants, tan de l’àmbit personal com municipal. La plaça, està en el record de moments rellevants o significatius de força veïns de la Nou, per ser un espai de congregació.

En temps passats, la major part de les celebracions o festes que es duien a terme a les cases, estaven lligades amb alguna manifestació religiosa; casaments, batejos, enterraments, confirmacions, primera comunió...  Així mateix, en l’àmbit municipal, l’activitat al voltant de la parròquia i les confraries, sovint aplegava als feligresos a les processons o eren congregats  dins l’església o a la  plaça. Actualment la incidència del fet religiós ha anat en detriment de celebracions més laiques.

Tenim identificades algunes de les persones que es poden veure a la fotografia:

1. Teresa Rovira Llenes. Mare del Martí Martí.
  2. Dimes. Feia de sereno i pregoner del poble.
  3. Cisco. De Cal Elastics.
  4. Pere Marcelino
  5. Maria de Cal Recasens
  6. Maria Cañellas
  7. Pepeta de Cal Cafè ( cafè de Dalt, de Cal Marquet)Mare de la Neus Casas
  8. Maria Virgili Domingo
  9. Antònia de Cal Sapet. Peixatera del C/ Nou.
  10. Joan Martí de Cal Sardí. Marit de l’Elisa.
  11. Dolores Rafí Garcia. Mare de l’Ester Rafí i sogra del Ricard Rey.
  12. Maria del Carme Dalmau Rovira de Cal Dalmau baix
  13. Pepita de Cala Aranyeta.
  14. Josepa de Cal Basileu.
  15. Nom desconegut. Fill dels Comes.
  16. Josep Maria Fortuny Pallarès.
  17. Isidre. Fill de Cals Comes.
  18. Maria Gibert. Mare de la Teresa Dalmau Gibert.
  19. Teresa Dalmau Gibert de Cal Dalmau de Dalt.

Sefa Martí i Josepa Figueras

La Nou de Gaià, maig 2021.